Ny forskning upplyser om användarens beteende i digitala lärandemiljöer

Student i LMS

En ny forskningsstudie genomförd av en doktorand vid Institutionen för Interaktionsdesign och Användbarhet har belyst viktiga insikter om användarens beteende i digitala lärandemiljöer.

Studien, som har fokuserat på att förstå användarnas beteende och upplevelser i samband med digitala utbildningsverktyg, kan ha betydande implikationer för förbättringar av design och användbarhet inom detta område.

Forskningen har undersökt hur användare interagerar med digitala lärandemiljöer, såsom webbplatser, plattformar och mobilapplikationer, med syfte att identifiera mönster och utmaningar som användarna står inför.

Motivation viktig för inlärningen

Genom att kombinera kvantitativa och kvalitativa metoder har forskaren kunnat samla in omfattande data om användarnas beteende, deras preferenser och deras upplevelser av digitala utbildningsverktyg. En av de centrala slutsatserna från studien är betydelsen av användarens motivation och engagemang i inlärningsprocessen.

Forskningen visade att användare som upplevde en högre grad av motivation och engagemang hade bättre resultat och en mer givande inlärningsupplevelse. Detta har stora implikationer för designen av digitala utbildningsverktyg, där det är viktigt att skapa interaktiva och engagerande funktioner som stimulerar användarnas motivation och intresse.

Svårt att hitta relevant information

Studien identifierade också några vanliga utmaningar som användarna möter i digitala lärandemiljöer. Exempelvis visade det sig att användarna ibland hade svårt att hitta relevant information eller att navigera genom komplexa inlärningsresurser.

Dessa insikter ger värdefull information för designers och utvecklare av digitala utbildningsverktyg, eftersom de kan hjälpa till att forma en mer intuitiv och användarvänlig design.

Kort om begreppen

Designprocessen är en metodisk serie steg som används för att utveckla ett funktionellt och estetiskt tilltalande koncept, produkt eller lösning. Denna process inkluderar vanligtvis stadier som problemanalys, idégenerering, prototypskapande, testning och slutligen implementering.

Användartest, eller användartestning, är en process där slutanvändare testar en produkt eller tjänst i dess slutliga miljö för att utvärdera dess funktionalitet och användarvänlighet. Syftet med användartest är att identifiera eventuella problem eller brister i designen som kan påverka användarens upplevelse eller produktens effektivitet.

En iterativ process är en metod för att lösa ett problem där lösningen uppnås genom en serie upprepade cykler av analys och förfining. Varje iteration bygger på resultaten från föregående, vilket möjliggör ständig förbättring och anpassning tills en tillfredsställande lösning uppnås.

Positivt med möjlighet att samarbeta

En annan intressant observation från forskningen var att samarbetsmöjligheter och interaktion med andra användare kan ha en positiv inverkan på inlärningsupplevelsen.

Studien visade att användare som hade möjlighet att delta i diskussioner, samarbeta med andra eller få feedback från lärare och kamrater kände sig mer motiverade och engagerade i inlärningsprocessen. Detta understryker vikten av att integrera sociala och interaktiva funktioner i digitala lärandemiljöer för att främja en meningsfull och berikande inlärningsupplevelse.

Sugen på att plugga interaktionsdesign?

Testa på vår korta fristående kurs Informatik: Människa–dator-interaktionsdesign, 7,5 hp.

Tilltalas du av de tekniska bitarna och vill jobba med grunden för vårt
informationssamhälle? Civilingenjörsutbildning i informations- och kommunikationsteknik

Viktigt att kunna individanpassa upplevelsen

Forskningen har också framhävt vikten av responsiv design och anpassningsbara funktioner i digitala utbildningsverktyg. Användare har olika behov och preferenser när det gäller inlärning, och möjligheten att anpassa innehållet och användarupplevelsen efter individuella behov kan bidra till en mer personlig och effektiv inlärning.

Genom att förstå användarens beteende och upplevelser i digitala lärandemiljöer ger denna forskningsstudie värdefulla insikter för att förbättra designen och användbarheten av digitala utbildningsverktyg. Genom att skapa engagerande, intuitiva och anpassningsbara lärandemiljöer kan vi främja en mer framgångsrik och givande inlärningsupplevelse för användarna.

Denna forskning är ett viktigt bidrag till fältet av interaktionsdesign och användbarhet och kan vara till stor nytta för utvecklare, designers och pedagoger inom området digitalt lärande.

Publikation

"Användarbeteende och interaktionsmönster i digitala lärandemiljöer: en kvantitativ studie"

Journal of Educational Technology & Society, augusti 2023, DOI: 10.1080/JETS.2023.56782-7

Forskningen är genomförd med stöd från Svenska stiftelsen för pedagogisk forskning (SSPF), Barbro och Bernard Osher stiftelse, Region Stockholm, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, Riksbankens Jubileumsfond och Vetenskapsrådet.